دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

سقط جنین

چهل و پنج میلیون مورد از این بارداری‌های

ناخواسته به سقط جنین می‌انجامد... 

طبق آمارهای جهانی، سالیانه 175 میلیون بارداری در سراسر دنیا ثبت می‌شود

که در حدود 75 میلیون مورد آن ناخواسته است. 45 میلیون مورد از این بارداری‌های

ناخواسته به سقط جنین می‌انجامد. 

 در حدود نیمی از موارد بارداری‌های

ناخواسته در امریکا روی می‌دهد که تقریباً نیمی از آنها یعنی 13 میلیون مورد

در هر سال به سقط می‌انجامد. 

 براساس آخرین تحقیقات انجام‌شده در این کشور، ۳۵ درصد زنان تا پیش از رسیدن به 45 سالگی دست‌کم یک بار سقط را تجربه می‌کنند.

شیوع سقط در میان زنان 15 تا 19 سال، 19 درصد؛ 20 تا 24 سال، 33 درصد؛

و تا 30 سال و بالاتر، 25 درصد است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میزان سقط در میان

نوجوانان و جوانان در بالاترین رقم قرار دارد. همچنین بیشترین میزان سقط یعنی حدود 88 درصد

در سه‌ماهة اول بارداری رخ می‌دهد. در حقیقت بیش از نیمی از موارد سقط در 8 هفتة اول

بارداری تجربه می‌شود. میزان سقط جنین، از بعد از 21 هفتگی، به کمتر از 2 درصد می‌رسد.

ارتباط آماری قابل توجهی نیز میان سطح تحصیلات زنان و شیوع سقط در آنان به‌دست آمده است.

براساس یافته‌های سال 2000 میلادی، 88 درصد از زنانی که سقط را تجربه می‌کنند

تحصیلات متوسطه دارند.


زنانی که سقط را انتخاب می‌کنند ...


در بسیاری از کشورها، زنان برای سقط با هیچ‌گونه منع قانونی مواجه نیستند.


نمی‌توان سقط جنین را شیوه‌ای برای کنترل جمعیت و تنظیم خانواده دانست که از سوی زنان

اعمال می‌شود. نیمی از زنانی که سابقة سقط داشته‌اند هنگام وقوع بارداری

از وسایل جلوگیری از بارداری استفاده کرده‌اند. برخی از زوج‌ها متناوباً از این وسایل

استفاده کرده‌اند و برخی گه‌گاه آن را فراموش کرده‌اند. به هر شکل، تقریباً هیچ‌یک

از روش‌های جلوگیری از بارداری صددرصد و قطعی از باردار شدن جلوگیری نمی‌کنند

و همیشه احتمال شکست در جلوگیری وجود دارد. اگر سقط تنها به‌عنوان شیوه‌ای

برای تنظیم خانواده به‌ کار می‌رفت، زنان در سال حداقل دو یا سه مرتبه بارداری را

تجربه می‌کردند که این رقم به 30 مورد بارداری در طول عمر هر زن می‌رسد.


تصمیم‌گیری برای اقدام به سقط هرگز آسان نیست. فقر و برخوردار نبودن از حمایت‌های

خانوادگی از مهم‌ترین عوامل این تصمیم‌گیری هستند. امروزه در حدود 66 درصد از

زوج‌های غربی سن مناسب برای بچه‌دار شدن را زمانی می‌دانند که از نظر عاطفی

و مالی آمادگی پرورش و تربیت یک فرزند جدید را داشته باشد. گروهی دیگر از زنان به‌

سبب مشکلات و بیماری‌های شدید جسمی و احتمال تولد فرزند ناهنجار اقدام به

چنین تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین، سالانه در حدود 13 هزار زن به‌دنبال تجاوز

و سوءاستفاده‌های جنسی جنین خود را سقط می‌کنند.


گاه زنان به‌اجبار شخص یا اشخاصی اقدام به سقط جنین می‌کنند. برخی از زنان

مدعی هستند که فشارهای همسر یا والدینشان یکی از دلایل اصلی برای

این انتخاب است، اما تنها یک درصد این را مهم‌ترین عامل می‌دانند.


زنان به‌سادگی سقط خود را فراموش نمی‌کنند. تحقیقات نشان داده است زنانی که به‌دلیل بیماری

شدید خود ناچار به سقط جنین شده‌اند تا مدت‌های مدیدی احساس گناه کرده‌اند.

همچون سایر موارد فقدان یکی از اعضای خانواده، سقط ممکن است به یک اختلال

روانی نظیر افسردگی منجر شود.


روش‌های سقط جنین


سقط به ‌معنای ختم حاملگی است، قبل از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط خارج از رحم

را داشته باشد. سقط به دو دسته ی عمده تقسیم می‌شود: سقط خودبه‌خودی (spontaneous abortion)

و سقط  القا‌  شده (induced abortion). سقط  القا‌  شده خود شامل دو گروه است:

سقط تراپوتیک (درمانی) که عبارت ‌است از ختم حاملگی به منظور حفظ سلامت مادر،

و سقط الکتیو (انتخابی) که قطع حاملگی بنا به خواست مادر است.


1. سقط دارویی با استفاده از آنتی‌پروژسترون‌ها


در سقط دارویی، دو گروه دارویی برای پایان دادن به بارداری استفاده می‌شود.

گروه اول اتصال محصولات بارداری به رحم را تضعیف می‌کند، و گروه دوم چند

روز بعد از مصرف داروهای گروه اول خورده می‌شود یا درون واژن گذاشته می‌شود.

این داروها با ایجاد انقباضات شدید رحمی باعث خونریزی و ختم بارداری می‌شوند.

خونریزی ایجاد‌شده به‌دنبال سقط دارویی معمولاً 9 تا 16 روز ادامه دارد. گاه علائمی

نظیر تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز و خستگی شدید طی این مدت در بیمار ظاهر

می‌شود که خودبه‌خود از بین می‌رود. پس از سپری شدن این زمان، معاینه و بررسی‌های

کامل لازم است تا اطمینان حاصل شود که سقط کامل صورت گرفته است. در تعداد بسیار

کمی از زنان، روش سقط دارویی به سقط نمی‌انجامد و نیاز به انجام اقدامات دیگری است.

در موارد نادری نیز به علت خونریزی بسیار شدید خون تزریق می‌شود.


2. سقط جراحی


در 12 هفتة اول بارداری، سقط جراحی معمولاً به شیوه‌ای با عنوان ساکشن‌کورتاژ یا آسپیراسیون

مکشی (vacuum aspiration) انجام می‌شود. در این روش، گردن رحم به‌آرامی باز می‌شود

و محصولات بارداری با یک لوله کوچک مخصوص مکش خارج می‌شوند. در طول این عمل،

که 5 تا 15 دقیقه طول می‌کشد، و پس از آن، فرد دچار انقباضات شدید و خونریزی مشابه

یک قاعدگی طبیعی خواهد شد. برای بی‌درد کردن فرد در هنگام سقط جراحی، از انواع داروهای

بی‌حسی یا بیهوشی استفاده می‌کنند.


اما اگر سن بارداری بیش از 14 هفته باشد، سقط به شیوه‌ای با نام D & E) Dilation & Evacuation) انجام

می‌شود. در این روش، برای باز شدن دهانة رحم به زمان بیشتری نیاز است و از وسیلة دیگری نیز

همراه با دستگاه مکش استفاده می‌شود.


در روش آسپیراسیون مکشی، رحم سریعاً خالی می‌شود و خونریزی اندک است. احتمال پارگی رحم

در این روش یک درصد و خطر عفونت کمتر از یک درصد است. در روش دوم، خونریزی شدیدتر است

و احتمال آسیب رسیدن به رحم و ایجاد چسبندگی‌ بیشتر است.


3. تزریق داخل آمنیونی


این روش برای سقط در سه‌ماهه ی دوم بارداری به‌‌کار می‌رود. با سرنگ مخصوص، مایع آمنیون را

، که جنین درون آن شناور است، خارج و 200 سی‌سی محلول سرم نمکی به داخل کیسه ی

محتوی جنین تزریق می‌کنند. پس از گذشت 48 ساعت از تزریق، در پی زایمان، بچه از رحم

خارج می‌شود. برای این منظور، گاه از اوره و گاه از پروستاگلندین‌ها استفاده می‌شود.

شایع‌ترین عارضه ی سقط به این روش باقی ماندن جفت است. احتمال خونریزی و عفونت

رحمی نیز در این روش زیاد است.


4. خارج کردن رحم و جنین از داخل شکم زن (هیسترکتومی)


در این روش احتمال بارداری مجدد و نیاز به سقط به‌طورکلی از میان می‌رود.


سقط‌های دیرهنگام


هرچه سن بارداری در زن بیشتر باشد، احتمال بروز خطر و عوارض به‌دنبال

سقط افزایش می‌یابد. بنابراین درصورتی‌که پزشک شما سقط را برای ختم

بارداری توصیه می‌کند، باید از تأخیرهای غیرضروری اجتناب کنید. به‌طورکلی،

88 درصد از تمام موارد سقط در امریکا طی 12 هفتة اول بعد از آخرین تجربه ی قاعدگی رخ می‌دهد.


برخی از زنان تا زمانی که بارداری به‌نحو محسوسی پیشرفت نکرده است از وقوع آن مطلع نمی‌شوند.


از جمله دلایل مطرح آگاه نشدن آنها از بارداری خود عبارت است از:


1. این زنان دوره‌های نامنظم قاعدگی را تجربه می‌کنند. گاه ابتلا به برخی بیماری‌ها،

فعالیت‌های شدید ورزشی و مصرف داروها قاعدگی‌های نامنظم ایجاد می‌کند.


2. برخی از این زنان علت تأخیر در قاعدگی خود را شروع یائسگی قلمداد می‌کنند.


3. زنانی که به‌طور طبیعی قاعدگی‌های خفیفی را تجربه می‌کنند، لکه‌بینی اوایل

بارداری را با قاعدگی خود به اشتباه می‌گیرند.


4.گروهی از زنان به ‌علت استفاده از داروهای خاص یا شیردهی، باروری خود را نامحتمل می‌دانند.


5. گاه بارداری در هفته‌های اول توسط کادر پزشکی تشخیص داده نمی‌شود.


عوارض سقط


همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، سقط در سه‌ماهه ی اول کمترین عوارض را دارد.

اما به‌طورکلی عوارض سقط بسته به ‌نوع روش انتخاب‌شده متفاوت است.

شایع‌ترین عارضه ی داروهایی که از خانوادة پروستاگلندین‌ها هستند اسهال است.

تهوع، استفراغ، دل‌پیچه (کرامپ‌های شکمی) و تب از دیگر عوارض مصرف این داروهاست.

در برخی از زنانی که از روش سقط دارویی استفاده می‌کنند سقط کامل صورت نمی‌گیرد

و نیاز به استفاده از روش‌های دیگر نظیر کورتاژ است. عفونت، خونریزی‌های شدید،

سقط ناقص، پارگی و آسیب رحم یا دهانة آن، و ادامة بارداری از جمله عوارض سقط

جراحی است. کودکان حاصل از این قبیل بارداری‌ها معمولاً به ناهنجاری‌های مادرزادی

و عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا خواهند شد.

 

zanan.co.ir

نظرات 77 + ارسال نظر
بهناز شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:25 ب.ظ

میخواستم بدونم میشه حاملگیه خارج رحمی رو سقط کرد و راه حلش چیه.من هنوز یک ماهمم نشده

saray جمعه 1 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:28 ب.ظ

سلام ممنون میشم از راهنماییتون من سقط با دارو داشتم ولی اثری از جنین باقی مونده و برای بار دوم دکتر داروی سایتوتک وآزیترومایسین 250 و متیل ارگونووین داده دیشب شروع کردم ولی خونریزیم قطع نشده لطفا راهنماییم کنید

eli khoshgele دوشنبه 11 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 04:08 ق.ظ

لامسلام من 22سالمه باردارم 8هفته از قرص میزمپرستون استفاده کردم خونریزی داشتم تا چندروز بعد از سوناگرافی فهمیدم دو قولو باردارم و یکی از جنینا مرده ودیگردی زنده است ایا دوباره میشه از قرص استفاده کرد؟؟کمکم کنید

الان اگه از هفته هشتم نگذشته سریعا به پزشک معالج مراجعه کنید تا در صورت اوکی دادن ایشان دارو مصرف کنید

حیدری چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:47 ب.ظ http://www.yasharshiaf.blogfa.com

...................توجه..........09397920500......... توجه....................
تا حالا شیاف ترمیم پرده بکارت مصنوعی شنیدین؟؟؟
1 ساعت قبل از نزدیکی داخل واژن میزارن خون طبیعی با اولین دوخول آلت مرد نشون میده,یکی از رفیقام خرید روی رفیقش(gf) جواب داد.
(فروش تو وب سایت:www.yasharshiaf.blogfa.com)
شماره تماس بازاریاب اصلیش:09397920500
برای من این وب سایت دارویی جدید ,با داروهای کمیاب جالب بود گفتم اطلاع بدم.
حتما برید تو وب سایتش توضیخات داده...

حیدری چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:48 ب.ظ http://www.yasharshiaf.blogfa.com

تا حالا شیاف ترمیم پرده بکارت مصنوعی شنیدین؟؟؟
1 ساعت قبل از نزدیکی داخل واژن میزارن خون طبیعی با اولین دوخول آلت مرد نشون میده,یکی از رفیقام خرید روی رفیقش(gf) جواب داد.
(فروش تو وب سایت:www.yasharshiaf.blogfa.com)
برای من این وب سایت دارویی جدید ,با داروهای کمیاب جالب بود گفتم اطلاع بدم.
حتما برید تو وب سایتش توضیخات داده...

mah جمعه 29 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 09:59 ب.ظ

سلام. من در ماه اول بارداری با شیاف سقط داشتم. الان بعد از دو هفته هنوز حالت تهوع دارم و به بوها حساسیت نشون می دم و نفخ هم دارم. ممکنه جنین کامل سقط نشده باشه؟ البته من یه جسم لوبیا شکل رو دیدم که همراه با لخته های خون از رحمم خارج شد. لطفا راهنمایی کنید

سلام
شما سقط داشته اید
اما برای اینکه مطمئن باشید و همچنین از تخلیه کامل محتویات رحم هم اطمینان کامل بدست آورید یک سونوگرافی از رحم پیشنهاد می شود

بهار شنبه 7 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ب.ظ

سلام من 27 سالمه و الان 5 ماه ازدوج کردم ماه قبل جلوگیری با ال دی داشتم و بعدش دیگه نزدیکی نداشتم و الان سوزن پرژسترون تزریق کردم و حدود 7 روز از وقت پریودیم میگذره یه تست حاملگی گرفتم و مثبت بود ؟
امکان داره من حامله باشم؟

کریمی سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:45 ب.ظ

سلام من درچهار پنج هفتگی بارداری هستم چطوری سقط کنم

سلام
روش هایی برای ختم بارداری وجود داره مانند استفاده از قرص
تزریق آمپول و روش های جراحی
همگی این روش ها با توجه به احتمال خونریزی های بعدی نیاز به پیگیری و تحت نظر بودن را دارند
توصیه می کنیم که با توجه به اینکه سقط باید قبل از هفته هشتم انجام شود فورا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید

شیوا پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:09 ق.ظ

سلام من در دوران عقدم یکی دو دفه با همسرم نزدیکی داشتم ولی بطوری که همسرم هنگام ارضا مایع منی خود را روی دستمال ریخت ولی الان از زمان قاعدگی من گذشته و من خیلی میترسم بنظرتون چیکار میشه کرد؟

سلام
بهتره که شما یک ایمیل جهت پاسخگویی خصوصی داشته باشید
..... بعد از هر نزدیکی که شما از هیچ گونه وسیله جلوگیری استفاده نمی کنید در صورتی که خروج منی در واژن انجام میشه از روش های اورژانسی استفاده کنید ( در همین وبلاگ توضیح داده شدن ))

ممکنه مقداری اسپرم در مایعاتی غیر از منی (( مایعاتی که قبل از خروج منی خارج میشن ))وجود داشته باشه که باعث بارداری بشه
شما یه تست بارداری بدین (( در داروخانه ها موجوده baby check ))
همچنین در این موارد هم بهتره از روش های اورژانس استفاده بشه

حسین سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:33 ق.ظ

سلام،خسته نباشید
حدود ۳هفته پیش با نامزدم نزدیکی داشتم و الان حدود ۱ماهه که قاعدگیش عقب افتاده،البته دخول انجام نشده و حتی اسپرم هم بیرون ریخته شده
اگر بیبی چک مثبت باشه برای سقط چکار میتونم بکنم
خواهش میکنم کمکم کنید خیلی استرس دارم حیثیتم در خطره
اگر پاسخ رو برام ایمیل کنید ممنون میشم

وقتی دخول صورت می گیره حتی اگر منی داخل واژن هم ریخته نشه احتما بارداری وجود داره چون امکان وجود مقدار کمی اسپرم در مایعات قبل از منی هم وجود داره
پس بهترین راه استفاده از وسایل مکانیکی پیشگیری مثل کاندوم است
....

سارا سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 07:46 ب.ظ http://ذذذ

سلام

سحر جمعه 16 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:52 ب.ظ

سلام بهمن عادت ماهیانه نشدم25بهمن نزدیکی داشتم8روز بعدسوم اسفند به مدت4روزخیلی کم خونریزی داشتم.امکان بارداری هست؟

امکان بارداری نیست
احتمالا دچار لکه بینی شدین
اما باید قرص LD رو به مدت حداقل یک ماه استفاده کنید

علیرضا جمعه 16 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:20 ب.ظ

سلام، عذر میخام این بی شرفا دکتر زنان چرا اینقدر گیر میدن به سقط،آخه چند هفته اول که منع قانونی و شرعی نداره پس چه مرگشون هست؟؟؟؟؟

زهرا دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:50 ب.ظ

خواهر من 5 هفته است که باردار شده و میخواد سقط کنه ، بنظر شما بهترین روش برای انجام سقط چی هست ؟

مژگان دوشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:33 ب.ظ

سلام.حدود 5هفته باردار هستم.شیاف گذاشتم 3تا و یه زیر زبونی.بعد از گذشت یک روز لکه بینی قهوه ای دارم.باید بازم شیاف بزارم یا اینکه منتظر بمونم؟؟ممنون

سلام
کافیه

مژگان سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:57 ب.ظ

یعنی با اینکه خونریزی نداشتم جنین دفع شده؟؟؟نباید با خون دفع بشه؟؟؟کی پریود میشم پس؟؟

جنین سقط شده
برای دفع جنین چون احتمال داره با خونریزی زیادی همراه باشه به متخصص مراجعه کنین و اول یه سونوگرافی رحم بگیرین

سحر چهارشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 02:44 ب.ظ

سلام من 17 اسفند نزدیکی داشتم
زمان قاعدگی 27 اسفند بود ک نشدم
الان 6 فروردین فک کردم شاید باردار باشم
چجوری تشخیص بدم و چجوری سقط کنم؟؟؟
اگه میشه زود جوابم و بدین
ایمیل و هم گذاشتم
خواهش میکنم

سارا شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 08:57 ق.ظ

قبلاسقط داشتم حدوداماهه حس میکنم حامله داروبراسقط جنین چطوربایدپیداکنم

سلام
در مورد سقط جنین فقط به متخصص زنان مراجعه کنید

زهرا یکشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:00 ق.ظ

سلام من 26 اسفند نزدیکی داشتم 2فروردین آبله مرغون شدم وه12 ساعت نووافن وآسیکلوویر800وسفیکسیم استفاده کردم امروز16فروردین baby chekam +بود چکارکنم 42 سالمه

سلام
پاسخ به ایمیل شما ارسال شد

سارا شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 06:38 ب.ظ

سلام من 21فروردین نزدیکی داشتم 23 باید پریود میشدم چون پریودم خیلی منظم همین امروز صبح 2 بار baby chek گرفتم هر دو تا + بود تست خون هم امروز دادم + بود با دکترم تماس گرفتم رفتم سونوگرافی از رحم کرد ولی جنین دیده نشد گفت شاید زیر 1هفته هست که نشون نمیده حالا من حامله هستم یا نه- اگر هستم با چی سقط کنم -27 سالم هنوز عقدم - باید چیکار کنم

سلام
اگر عقد هستید نیازی به سقط نیست
با همسرتون در میون بزارید و نوزادتون رو بپذیرین
انجام سقط غیر قانونیه ولی اگه اصرار دارین می تونین با متخصص زنان مشورت کنین چون زمان زیادی از حاملگی نگذشته می تونه با چند تا شیاف سقط رو انجام بده

saye سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:53 ب.ظ

سلام من 27 اردیبهشتپریودمه داشتم باکره هستم و دخول کامل نبود حتی منی هم بیرون ریخته شد اما روی واژن هم چکید زود شستم اما میترسم داخل هم رفته باشه الان 7 روز گذشته و زمان پریودمه ولی اصلا علائم پریود مثل درد کمرو بی حوصلگیو درد سینه رو همیشه داشتم ندارم...من نامزدم الان نباید باردار شم میشه جوابو بم میل کنید باید سریعا بفهمم و جلوگیری کنم

سلام
نگران نباشید
احتمالا به دلیل انجام عمل ج ن س ی چند روز پریود به تاخیر افتاده
در صورتی تا 10 روز از پریودتون گذشت بعد آزمایش بدید

saye چهارشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:19 ق.ظ

من یه پی ام دیگه ام دادم ولی ماهو اشتبا گفتم منظورم همین ماه بود

مونا جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:22 ق.ظ

سلام
دختری 25ساله هستم. پریود نامنظمی دارم. تاریخ آخرین بار 14اسفند بود. 6 فروردین با نامزدم نزدیکی داشتیم اما دخول انجام نشد و فقط روی بدنم ریخته شد. تست بیبی چک مثبت بود. دکتر سایتوتک تجویز کرد. دز مصرف پیشنهادی شما چقدر است؟
ممنون میشم سریع و به ایمیلم جواب بدید.

مونا جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:23 ق.ظ

سلام
دختری 25ساله هستم. پریود نامنظمی دارم. تاریخ آخرین بار 14اسفند بود. 6 فروردین با نامزدم نزدیکی داشتیم اما دخول انجام نشد و فقط روی بدنم ریخته شد. تست بیبی چک مثبت بود. دکتر سایتوتک تجویز کرد. دز مصرف پیشنهادی شما چقدر است؟
ممنون میشم سریع و به ایمیلم جواب بدید.

سلام
فقط با نظر و دستور پزشک استفاده شود
قرصهای میزوپروستول با نام تجاری سیتوتک یا سایتوتک (Cytotec) به شکل قرص خوراکی ۲۰۰ میکروگرمی وجود دارد و اولین بار از آن برای درمان زخمهای معده استفاده شده است.
مصرف حداکثر ۶۰۰ میکروگرم آن بصورت واژینال و یا ۸۰۰ گرم آن بصورت خوراکی تا ۹۵ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می شود.
معمولا متخصصان با توجه به سن بارداری و سیستم بدنی شما دو روش واژینال و زیر زبانی را برای مصرف قرصها توصیه می کنند البته اکثر اوقات ترکیبی از مصرف زیر زبانی و واژینال توصیه می شود.

۴۰۰ میکروگرم میزوپروستول خوراکی نسبت به ۲۰۰ میکروگرم میزوپروستول واژینال سریع‌تر اثر می‌کند ولی عوارض جانبی بیشتری دارد. استفاده واژینال موثرتر از روش زیر زبانی است.رژیم پیشنهادی برای سه ماهه اول بارداری استفاده از ۸۰۰ میکروگرم واژینال هر ۱۲ ساعت تا حداکثر سه دوز است معمولا با توجه به سن بارداری در سه ماهه دوم متخصص مصرف این قرصها را به شکل زیر توصیه می کند:

۱۷ -۱۳ هفته، ۲۰۰ میکروگرم واژینال هر شش ساعت تا ماکزیمم چهار دوز یعنی ۸۰۰ میکروگرم
۲۶ -۱۸ هفته، ۱۰۰ میکروگرم واژینال و ماکزیمم چهار دوز هر شش ساعت.
بیشتر از ۲۷ هفته ۵۰- ۲۵ میکروگرم هر شش ساعت تا حداکثر شش دوز.

masoud شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:56 ق.ظ

سلام من با نامزدم رابطه جنسی داشتم و تمامی منی خود را داخل ریختم ،بعد از 2 ساعت 2 عدد قرص لونژیل 0.75 همزمان باهم خورد،ساعت های اول درد پریود داشت ولی دیگه نداره الان 4 روزه که خورده قرص،آیا کافی است؟ اگر پریود نشد چی کار کنم؟

سلام
قرص ها رو درست استفاده کنین و نگران نباشید
امکان داره در همون زمان پریودی اتفاق نیفته
روش مصرف داروهای پیشگیری اورژانسی
1) قرص لوونورژسترول، 2 عدد یک‌جا در اولین فرصت و ۱عدد در ۱۲ ساعت بعد
2) ۴ عدد قرص LD یک‌جا در اولین فرصت و چهار عدد 12 ساعت بعد.
3) قرص تری‌فازیک، 4 عدد قرص سفید در اولین فرصت و 4 عدد قرص سفید 12 ساعت بعد.
4 - و در بعضی از کشورها هم از 2 عدد قرص HD در اولین فرصت و 2 عدد 12 ساعت

دریا یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:45 ب.ظ

با عرض سلام.من هفته 5/5 بارداری بودم که قرص میزوپروستول 200رو استفاده کردم.ابتدا 1 عدد رو زیر زبونی و 2عدد را هر 6ساعت به صورت واژینال استفاده کردم 3ساعت بعد از ,استفاده اولین قرص به صورت واژینال درد کمی داشتم و خونریزی شدید همراه با لخته ی زیاد شروع شدو تا قبل از اینکه دومین قرص رو بزارم ادامه داشت ولی وقتی دومی رو گذاشتم خونریزی کم شد والان که 4روز از گذاشتن قرص ها میگذره دوباره درد و خونریزی شروع شده البنه مثل روز اول نیست خیلی کمتره ولی به نسبت 2روز پیش بیشتره ،هنوز سونو ندادم .به نظرتون سقط انجام شده؟بهترین زمان بعد مصرف قرصها چند وقت بعده؟لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانیم؟رژیم غذایی مصرفی تو ای دوره میتونه روی خونریزی تاثیر بزاره؟دکتر اصلا جواب درستی ندادو میگه چرا اینکارو کردی،چون شوهرم نمیخواست اینکارو کردیم.

مریم جمعه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:03 ب.ظ

سلام. من با نامزدم رابطه داشتیم و منی به داخل واژن ریخته شد. بعد از یک روز از قرص های یک و نیم میلیگرمی پیش گیری استفاده کردم . الان هفت روزه که قاعدگیم عقب افتاده و با انجام آزمایش تیتراژ فهمیدیم که جنین وجود داره و 17 روزشه. با توجه به اینکه در دوران عقد هستیم و با حساسیت های شدید خانواده روبروییم تصمیم بر سقط جنین گرفتیم. چگونه با قرص این کار رو انجام بدیم؟.
لطفا راهنماییم کنید. ممنون

سلام
توصیه می کنیم اگر فقط مشکل همینه از راه حل سقط استفاده نکنین
برای انجام سقط راهنمایی خاصی نمی تونم بکنم
به یه ماما یا متخصص زنان مراجعه کنین

زهرا یکشنبه 4 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 ق.ظ

من هفت هفته باردار بودم برای سقط قرص سایتوتک استفاده کردم به صورت واژینال هردوساعت دوعدد دویست میل.بعد ازگذاشتن دوتای،اول خونریزی شروع شد تا چندتا،باید استفاده کنم برای،سقط کامل؟

Narsis چهارشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:47 ب.ظ

سلام من برای سقط در هفته٤ إز سایتوتک (١٢ قرص بصورت هر دو ساعت دوتا) استفاده کردم ولی هنود بعد إز کذشت ٢٤ ساعت إز آخرین دوز هیج خبری نیست، بأید جه کار کنم؟

سلام
احتمال ختم حاملگی زیاد هست
فعلا کاری انجام ندید
دیگه قرص نخورید
بعد از 48 تا 72 ساعت اگه هیچ علامتی نداشتین به پزشک مراجعه کنید

نادیه دوشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:23 ق.ظ

سلام،ب دلیل نامرتب بودن دوران قاعدگی فک نمیکردم ک دلیل پریود نشدنم حاملگی باشه،بعد از گرفتن تست ک نتیجه.مثبت بود،لخته دیدم و کمی خونریزی داشتم.و تا چند روز لکه بینی...بعد از اینکه سونوگرافی انجام دادم گفتن جنین بعد از 5 / 5 هفته رشد نکرده و ده روز دگ برای مطمئن شدن از اینکه مرده یا زنده اس دوباره سونو کنم،میخواستم بدونم اگر جنین مرده باشه چطور میشه جنین مرده رو دفع کرد،آیا روش دارویی وجود داره؟
لطفا روشهای دفع رو ب ایمیلم ارسال.کنید.
با تشکر

نادیه دوشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:48 ب.ظ

ممکنه با اینکه جنین مرده باش بازم اشتهای زیاد و حالت تهوع داشته باشم؟یعنی علائم بارداری هنوز وجود داشته باشه؟جز کورتاژ. راه های دارویی برای دفع جنین مرده وجود نداره؟

سلام
به علت بالا ماندن میزان هورمون تا زمان ختم حاملگی علائم بارداری وجود داره

فریبا چهارشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام خسته نباشین
من 26 سالمه و 22 اردیبهشت پریود شدم این ماه هم باید 19 خرداد پریود می شدم که نشدم امروز که 21 خرداده رفتم آزمایش بتا دادم مثبت بود متخصص زنان رفتم گفت ما از این کارا نمی کنیم میگه برو پیش ماما ها ... منم اعتماد ندارم بهشون .... الان من 9 ماهه عقدم ... مامانم بفهمه منو می کشه ... چیکار کنم که سقط بی عارضه ای داشته باشم و واسه حاملگی بعدبم مشکلی پیش نیاد ... تو رو خدا کمکم کنید. ممنون

سلام اگر مشکل فقط اینه که شما در ماه نهم عقد هستین سقط انجام ندین گناه که نکردین این کار (یعنی سقط) از بین بردن یک انسانه معمولا انجام سقط برای مدت طولانی مشکلات هورمونی به وجود میاره و این امکان وجود داره که تا مدتی باردار شدن با مشکل مواجه بشه شما با خانوادتون صحبت کنین مطمئن باشین برخورد اونها اینطور که فکر می کنین نیست

نادیه پنج‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:47 ب.ظ

راه های دارویی جز کورتاژ برای دفع جنین مرده وجود داره؟داروهای قاعده آور رو میشه میشه معرفی کنید؟ممنون میشم جواب بدید:قلب

سلاما ین راه مطمئن نیست به شما توصیه می کنم به متخصص زنانمراجعه کنید

pegah شنبه 24 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:05 ب.ظ

سلام خونریزی قبل حامگی مثل پریود زیاده؟تا چند روز خونریزی ادامه داره؟

pegah شنبه 24 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:10 ب.ظ

حاملگی خارج رحمی چیه چطور اتفاق میفته؟

aramesh چهارشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:36 ق.ظ

سلام خسته نباشید کی میتونیم از baby chek استفاده کنیم؟چند مدت بعد از دخول؟

سلام
48 تا 72 ساعت

نجمه چهارشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:58 ب.ظ

سلام من سی سالم هست هفته دهم بارداری بودم که باسونوگرافی معلوم شدجنین ضربان قلب ندارد الان دوهفته گذشته حتی لکه بینی هم نداشتم بااینکه از داروهای گیاهی استفاده کردم چهار روزپیش به دکتر مراجعه کردم سونو انجام دادم کیسه اب جمع شده بود دکترگفت دوباره از داروگیاهی استفاده کنم واگر تااخر هفته جواب نداد از شیاف استفاده کنم لطفا اگر راحل دیگری دارید مرا راهنمایی کنیدممنون

سلام بهتره زود تر سقط رو انجام بدین با شیاف یا آمپول مطمئن تره

اراه یکشنبه 1 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:30 ب.ظ

سلام ،من سوالم این بود که شیاف وقرص و آمپول سقط جنین چه عوارضی دارن؟
عوارض کدوم کمتر هست؟

سلام
عوارضشون خونریزی کرامپ های شکمی و دل درده
با تجویز پزشک اگه باشه عوارض قابل درمانه

aniyaz دوشنبه 2 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 04:42 ب.ظ

سلام. من 30 سالمه الان 5 هفتست که بادرام.شرایط اقتصادیم برای پذیرش بچه دوم مناسب نیست.می خوام سقط کنم .از زعفران دم کرده هم زیاد استفاده کردم حتی استخر هم رفتم اما هیچ تاثیری نداشته .خواهش میکنم راهنماییم کنید چی کار کنم.

سلام
به متخصص زنان مراجعه کنید
یا به یک ماما
در مورد سقط بدون تجویز پزشک راهنمایی خاصی نمی تونم بکنم
پیشنهاد می دم به اتفاقی که افتاده احترام بزارین

amir دوشنبه 2 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:44 ب.ظ http://HG532e-YGALBN

متشکرم عالی بود

نادی دوشنبه 2 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:49 ب.ظ

2سلام، بآر ب فاصله ی 20 روز سونو انجام دادم،تو هر 2 مورد جنین مشاهده نشد و 6 هفته بارداری نشون داد،قبل از سونو اول خونریزی داشتم ک جنین دفع شده و فقط کیسه بارداری همراه بقایای جنین موجود بود،دکتر قرص میزوپروستول تجویز کردن ک هر 6 ساعت مصرف کنم بار اول 2 عدد و بعد یکی همه بصورت واژینال،من چون اشتباه متوجه شدم بعد از 2 عدد واژینال اول 4 ساعت بعد 2 عدد دگ گذاشتم بصورت شیاف،درد شدیدی داشتم ولی خونریزی نبود،بیمارستان رفتم معاینه شدم ک گفتن دهانه ی.رحم باز نشده،وقتی برگشتم خونه خونریزیم شروع شد و کلی تیکه و لخته ی غلیظ دفع کردم خونریزی ادامه. داره و بیشتر از پریود هاییه ک میشدم و دردش یکم بیشتره اما از وقتی خونریزی شروع شد ب نسبت از درد قبل بیمارستانم کم شده،هنوز هم لخته های کم دفع میکنم و خونریزی دارم،بنظرتون ب کورتاژ احتیاج داشته باشم؟
جنین دفع شده؟با سونو میتونم مطمئن بشم دفع شده؟آزمایش دیگه ای هم پیشنهاد میکنید؟
با تشکر،منتظر جوابتون هسم..

سلام
شما جنین رو دفع کرده اید
برای اطمینان بیشتر توصیه می کنم یک سونوگرافی انجام بدید

nana شنبه 7 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 03:04 ب.ظ

با سلام سی سالمه با پریدای منظم بیست وهشت روزه با نامزدم در روز 13 دوره جنسی رابطه داشتم با توجه به اینکه به شدت به قرص حساسیت نشون میدادم این بار برای اولین بار از قرص یاسمین همون روزش یک عدد وشب یک عدد استفاده کردم چهار صبح فرداش حالم به هم خورد و کارم به سرم و آمپول هیوسین کشید امروز 5 روز میگذره دیگه هم نشد هیچ قرصی مصرف کنم حالم بد بود.به شدت از حاملگی میترسم ممنون میشم راهنماییم کنید بیبی چک امروز یا فردا نشون میده چقدر امکان بارداری برام هست.با توخه به اینکه بعدش بیشتر مایع خارج شدش و دیگه هم رابطه نداشتیم.ایمیلم گذاشتم یه سوال دیگه اگر با قرص سقط کنم خونریزیم اونقد هست که کسی بفهمه نممیخوایم موضوع مطرح بشه

سلام اگه دخول انجام شده ومنی داخل ریخته شده وشما قرص یاسمین رو دو بار استفاده کردین ، احتمال بارداری خیلی کمه توصیه می کنم به جای قرص یاسمین از قرص LD استفاده کنین همچنین می تونین از بیبی چک فردا استفاده کنین حالت تهوع و دل درد شما به علت مصرف قرص یاسمین بوده ؛ شما میزان زیادی هورمون رو وارد بدنتون کردین به همین علت دچار دل درد و حالت تهوع شدین
در صورت بارداری( که احتمالش کمه ) می تونین با قرص و یا شیاف با تجویز متخصص ختم بارداری رو انجام بدین مقدارش کمی بیشتر از یک پریودی می تونه باشه

صادق سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:46 ب.ظ

سلام . همسر من یکم باید پریود میشد . الان 10 روزه عقب افتاده و بیبی چک گرفتیم مثبت بود و پیش دکتر مامایی رفتیو آزمایش سونوگرافی فرستاد و دکتر سونوگراف گفته که 5 هفتس ولی جنین دیده نشده آیا با دارو دفع میشود؟؟؟؟؟

سلام
اگر منظورتون سقط جنینه که می شه با دارو انجام بشه ولی نیاز به تجویز پزشک و تحت نظر بودن داره
در مورد سقط بدون تجویز پزشک نمی تونم به شما راهنمایی خاصی داشته باشم

اکرم شنبه 14 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 03:13 ق.ظ

سلام من 4روز بعد از تموم پریدم با نامزدم نزدیکی داشتم یک ماه نشده رفتم ازمایش مثبت نشون داده امپول زدم وکلی گیاه دارویی خوردم ولی فعلا اتفاقی نیوفتاده چیکار کنم؟

سلام
به‏ ‏یک‏ ‏ماما‏ ‏یا‏ ‏متخصص‏ ‏زنان‏ ‏مراجعه‏ ‏کنید

مجید شنبه 21 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:31 ق.ظ

همیشه کمی اخلاق برای هر کاری خوبه
هر فرزند هدیه ای از طرف خداست ، هدیه ای که ممکنه فقط یکبار در تمام عمر تکرار بشه....
واقعا ما کی هستیم که درمورد زندگی یک نفر دیگه که خدا خواسته بیاد قضاوت کنیم ؟
سقط جنین یعنی قتل... میدونید این حرف یعنی چی؟ یعنی اینکه شما یک کارد آشپزخانه را در دست بگیرید به خیابان بروید اولین نفری را که می بینید سر ببرید
استفاده از روش سقط جنین میتونه عوارض شدیدی داشته باشه که تا سنین کهن سالی خودش رو نشون نده
من این پست رو اتفاقی دیدم اما بعضی افراد در اینجا هستن که واقعا مشخصه بدون عقد و ازدواج حامله شدند...دوست عزیز نمی دونم چقدر به خدا ایمان داری؟ اما آیا به عوارضی مثل ایدز و... فکر کردی
من در این تایپیک چیز عجیبی دیدم تحت عنوان " شیاف ترمیم پرده بکارت مصنوعی " تنم لرزید ...واقعا دارید به کجا میرید؟ منم جونم مثل شما اما واقعا جلو خودم رو می گیرم .
توجه کردید چقد در جامعه نسبت به چند سال پیش بیماری ها و گرفتاری ها بیشتر شده.... یکی از دلیلاش افزایش گناه هست... روایت هست که میگن هر وقت گناهان جدیدی بوجود میاد خدا سگ های جدیدش رو رها می کنه...سگ (همون بیماری هست )
موفق و با اخلاق باشید

maryami شنبه 21 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:08 ب.ظ

با عرض سلام وخسته نباشید من قرص سایکوتیک استفاده کردم یک عدد زیرزبانی ویکی خوردم و یکی هم واژینال استفاده کردم دو سقط جنین انجام نشده آیا مشکلی برای جنین من به وجود می آیاد

سلام
باید به متخصص زنان مراجعه کنید
سونوگرافی باید انجام بشه

مرادی شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:14 ق.ظ

با سلام
من به دلیل ناراحتی قلبی که داشتم مجبور شدم در اوایل هفته ششم سقط کنم با 800 میل به صورت واژنی شروع کردم و بعد از 5 ساعت خونریزی شبیه پریود داشتم بدون دفع جنین. و بعد از گذشت 15 ساعت هنوز جنین دفع نشده آیا باید دوز بعدی 800 میلی گرم را استفاده کنم و آیا باید واژنی استفاده کنم
با تشکر فراوان

سلام
با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏اینکه‏ ‏مشکل‏ ‏قلبی‏ ‏دارین‏ ‏فعلا‏ ‏دیگه‏ ‏دارو‏ ‏استفاده‏ ‏تکن
به‏ ‏یه‏ ‏ماما‏ ‏مراجعه‏ ‏کن‏ ‏تا‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏معاینه‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏مصرف‏ ‏دارو‏ ‏‏ ‏راهنماییت‏ ‏کنه

m شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام.من 7ماهه ک از شوهرم جداشدم.تقریبا 5ماهه پریود نشدم.اوایل خیلی کم به مدت 1یا2 روز زمان پریود خونریزی داشتم ولی الان فقط ترشحات قهوه ای دارم.علائم معمول بارداری ندارم فقط شکمم ورم شدید داره و از بالای معده تاپایین شکم ورم دارم مثل نفخ.هرماه نزدیک پریود دردهای شکمی و کمر دارم.دوبار بی بی چک استفاده کردم ولی منفی بوده.به نظرتونم باردارم؟؟؟من بعد هربار رابطه باهمسرم قرص LD به صورت نامنظم میخوردم.اگه میشه جوابم رو ب ایمیلم شخصی ارسال کنید.ممنون

ماریا شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:48 ب.ظ

سلام. من هفته هشت بارداری بودم. 6 عدد قرص سایتوتک استفاده کردم. یک روز خونریزی با لخته بود الانم 4 روز خونریزی کم دارم. ولی تهوع شدید دارم . بی بی چک مثبت شده. آیا جنین سقط شده؟ لطفا راهنماییم کنید. با تشکر

سلام
باید سونوگرافی رحم انجام بدین

سارا دوشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:15 ب.ظ

سلام.من 23 سالمه،من 8 روز پیش با نامزدم سکس بدون دخول داشتم،و هنوز باکره ام،نامزدم منی شو روی دستمال ریخت،ولی از اون روز همش استرس شدید دارم،و الان ک وقت پریودم هست،پریودم دو روز تاخیر داشته تا حالا،آیا من باردارم؟!
در صورت بارداری راهی برای سقط بدون بستری شدن هست؟!لطفا توجه داشته باشید من باکره ام.

سلام
وقتی دخولی وجود نداشته باشه
وقتی منی در واژن تخلیه نشه
امکان بارداری وجود نداره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد