دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

دانسته های یک پرستار و مشاوره ی پرستاری

مشاوره پرستاری (سوالات خود را در بخش نظرات درج نمائید)

گزارش یک مورد مرگ در اثر شوک ناشی از تزریق پنی سیلین

گزارش یک مورد مرگ در اثر شوک ناشی از تزریق پنی سیلین علیرغم انجام تست جلدی و سابقه تزریق مکرر
دکتر زهرا ابوالمعصومی - دکتر عبدالکریم پژومند
دستیار پزشکی قانونی- دانشیار و رئیس بخش مسمومین مرکز لقمان حکیم


گزارش مورد

الف _ یافته های بالینی: دختر خانم 17 ساله ای با سابقه چندین ساله رماتیسم قلبی و تزریق ماهانه بنزاتین پنی سیلین، این بار نیز در موعد مقرر به درمانگاه مراجعه می نماید. در درمانگاه مذکور تست پوستی پنی سیلین (البته نه به روش prick test) بر روی ساعد دست چپ صورت می گیرد و تحت نظر پزشک درمانگاه اجازه تزریق داده می شود. تزریق صورت می گیرد و در حالیکه بیمار در حال صحبت کردن روی تخت معاینه دراز کشیده، بعد از گذشت 5 دقیقه دچار دیسترس تنفسی می گردد و پزشک درمانگاه در اسرع وقت بر بالین بیمار حضور می یابد; ولی علیرغم انجام اقدامات احیا بمدت 20 دقیقه بیمار فوت می نماید. جسد متوفی جهت تعیین علت فوت به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود.

ب _ یافته های معاینه جسد:

1- معاینه ظاهری: جسد متعلق به دختر جوان 17 ساله ای است که در معاینه ظاهری فاقد آثار ضرب و جرح بوده و ناخنها و لبها سیانوتیک است. آثار احیا بیمارستانی در قدام تنه مشهود می باشد. در خلف تنه یک عدد محل تزریق جدید با علائم حیاتی در ناحیه سرین چپ و یک عدد محل تزریق زیر جلدی با حاشیه رنگ پریده روی ساعد دست چپ مشهود است. آثار ظاهری دال بر مسمومیت در جسد رویت نمی گردد.

2-کالبدگشایی: در کالبدگشایی ناحیه سر و گردن یافته غیرطبیعی وجود ندارد. در مغز و مخچه به جز پرخونی مختصر نکته غیرطبیعی مشهود نمی باشد. سیستم قلبی عروق فاقد نکته غیر طبیعی است و فقط مقدار خون درون قلب خیلی کمتر از حد عادی به نظر می رسد. ریه ها نمای طبیعی داشته و یک عدد اکیموز به ابعاد 1*1 سانتی متر در شیار بین لوبی ریه راست و یک عدد پلاک سفید رنگ به ابعاد 5/0*5/0 سانتی متر در راس ریه راست مشهود است. در برش ریه ها ترشحات کف آلود خارج می گردد. معده حاوی غذای نیمه هضم شده است. در سایر قسمتهای داخل شکم نکته غیرطبیعی مشهود نیست.

3-یافته های هیستوپاتولوژیک: در مقطع کبد مختصری سلولهای آماسی در سینوزوئیدها و برخی از فضاهای پورت دیده می شود. خونریزی و نکروز و از هم گسیختگی نسجی دیده نمی شود. در مقطع کلیه بجز پرخونی نسجی تغییر دیگری دیده نمی شود و خونریزی و آماس وجود ندارد. در مقطع ریه علائم دیسترس تنفسی مشاهده می شود. آسپیراسیون جسم خارجی دیده نشد. در مقطع مغز و مخچه مختصری پرخونی رگهای زیر پرده آراکنوئید مشاهده می گردد. در مقاطع تهیه شده از پوست (محل تست) کانون خونریزی زمان حیات در بافت همبندی چربی هیپودرم مشهود است، علائم آماس دیده نشد. در مقاطع مربوط به حلق و حنجره و بافت تیروئید اتساع و پرخونی رگها و تیروئیدیت غیراختصاصی خفیف دیده شد.

در قلب دریچه میترال کاملاً ضخیم و تا حد زیادی اسکلروزه می باشد، حفره بطن اتساع یافته، ضخامت دیوار بطن ظاهراً در حد طبیعی است. ضخامت دریچه های قلبی عادی به نظر می رسد.

4-آزمایش سم شناسی: قسمتی از عضله سرین چپ به ابعاد 10*10 سانتی متر جهت آزمایشگاه سم شناسی ارسال گردید که جواب منفی گزارش شد. همچنین سایر آزمایشات سم شناسی منفی بود.




واکنشهای آلرژیک در 40-7 مورد از هر 1000 مورد افراد تحت درمان با پنی سیلین دیده می شود.

واکنشهای آنافیلاکتیک در 15-4 مورد در هر صد هزار مورد تحت درمان پنی سیلین اتفاق می افتد.

مرگ و میر ناشی از آنافیلاکسی به بتالاکتام در یک نفر در هر 100000-32000 مورد تحت درمان پنی سیلین اتفاق می افتد

(واکنشهای آنافیلاکتیک پنی سیلین ناشایع هستند و در 2/0 درصد از 10000 رخ داده که 001/0 درصد از صدهزار مورد منجر به مرگ می گردد). 




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد